|
|
WARSZTATY DZIENNIKARSKIE Dla indywidualnych pasjonatów dziennikarstwa
|
RAMOWY PROGRAM WARSZTATÓW DZIENNIKARSKICH W KLUBIE „ŚRUBKA” W ŻYWCU
1. GAWĘDA - od której wszystko w dziennikarstwie się zaczęło. 2. W KRZESANIU ISKIER KRZESIWO JEST TO NAPRAWDĘ RZECZ GŁÓWNA… – czyli o tym, co przesądza o atrakcyjności przekazu oraz wielu podstawowych kwestiach warsztatu. 3. SKRÓT – jako najważniejsza umiejętność w konstruowaniu profesjonalnego tekstu dziennikarskiego i literackiego. 4. PIRAMIDA – schemat budowy najprostszej formy dziennikarskiej, czyli informacji. 5. MONOLOG DLA MAESTRA – kilka żelaznych zasad Ernesta Hemingway’a zapobiegających utracie kontroli nad tym, co, jak i kiedy się pisze. 5. NA GĘBOKIEJ WODZIE - o tym, jak pokonać strach przed pisaniem. 6. ROZMÓWCA – czyli jak radzić sobie z obcym człowiekiem, od którego nieraz wszystko w naszej pracy zależy. 7. PIERWSZY KROK W CHMURACH - piszemy więcej niż 15 wierszy tekstu! 8. JEST PROBLEM! CZY RZECZYWIŚCIE? – o umiejętności oddzielania ziarna od plew. 9. SŁUŻBY TAKŻE DLA NAS – prezentacja mundurowych i niemundurowych instytucji zobowiązanych do udzielania dziennikarzom informacji. 10. RZECZNIK PRASOWY – PRZYJACIEL CZYLI WRÓG – o tym czego zarówno dobrego, jak najgorszego możemy się spodziewać po specjalistach PR. 11. KIEDY JUŻ WYŁĄCZYSZ DYKTAFON LUB KAMERĘ – niejawne strategie zdobywania informacji. 12. AUTORYZACJA? PROSZĘ BARDZO! – jak wykorzystać dla swojej korzyści najbardziej uciążliwy dziennikarski obowiązek. 13. ROZMÓWCA BYWA GŁUPSZY – czyli o tym, jak napisać wywiad tak, żeby był ciekawy, i żeby udzielający go był zachwycony, choć naprawdę powiedział nam coś zupełnie innego. 14. MOJE WŁASNE JA – KOMENTARZ – o dziennikarskim prawie do opinii. 15. WŁADZY SIĘ NIE NALEŻY! – dlaczego dziennikarzowi nie opłaca się flirt z przedstawicielami władzy w każdym jej wydaniu. 16. NIE WAL NA OŚLEP! – o tym, że nawet muchę powinno się zabijać kulturalnie. 17. DZIENNIKARSTWO ŚLEDCZE – mity, rzeczywistość i konsekwencje. 18. CHRONIĄ NAS TYLKO WIĘZY KRWI – o zasadzie ograniczonego zaufania dziennikarza przede wszystkim do swego pracodawcy, a także do informatorów, koleżanek i kolegów oraz do prawników, którym zlecamy reprezentowanie nas w sądzie. 19. JAK SIĘ NIE DAĆ KUPIĆ – o wymierzonych w was próbach korupcji, które wcale na to nie wyglądają. 20. PUBLICYSTYKA NAJPROSTSZA – piszemy pierwszy duży artykuł! 21. ASYNCHRONICZNOŚĆ PRZEKAZU – a więc o różnicach pomiędzy zadaniem z polskiego lub referatem, a tekstem dziennikarskim. 22. NA POGRANICZACH SŁOWA – jak mieszać gatunki dziennikarskie z literaturą i kiedy jest to niedopuszczalne. 23. SZARŻA LEKKIEJ BRYGADY – piszemy felieton! 24. PIÓRO, MIKROFON, KAMERA – o tym, czym różnią się te same gatunki dziennikarskie, w zależności od nośnika informacji, którym je realizujemy. 26. DYSKUSJA I REDAKTOR – każdy człowiek zasługuje na to, żeby go wysłuchać, lecz nie każdy, by jego myśli prezentować światu. 27. KRÓL JEST NAGI CZYLI W STRONĘ SZTUKI – o tajnikach pisania reportażu, najtrudniejszego z gatunków dziennikarskich, w jego różnorakich formach. 28. ODSZCZEKUJEMY SIĘ! – o polemice i sprostowaniu. 29. PRAWO DZIENNIKARZA DO INFORMACJI - z ręką na sercu o tym, że do najciekawszych nie mamy żadnych praw. 30. MÓWIĄ ZDJĘCIA – fotografie potrzebne i zbędne. 31. JAK WYGLĄDA GAZETA – niby każdy wie, ale warto porozmawiać o szczegółach.
Co najmniej połowa ogólnej liczby godzin, przeznaczonych na zajęcia, poświęcona zostanie analizie materiałów klasyków określonego gatunku a nade wszystko praktycznej nauce pisania tekstów przez uczestników warsztatów oraz szlifowaniu twórczości własnej.
Adam MOLENDA
|
Klub śrubka
|
powrót
|
|
|
|