
Fotoreportaż z zajęć:
zajęcia przemienne w 3 grupach wiekowych
I grupa – klasa 1-2; II grupa – klasa 3 – 4; III grupa – klasa IV.
3 grupy po 10 osób = 30 dzieci
Planowany program zajęć:
Zajęcia taneczne:- Będą to zajęcia obejmujące różne formy ruchu, ćwiczenia rytmiczno – umuzykalniające, ćwiczenia techniki tanecznej przygotowujące do poznania różnych form tanecznych dostosowanych do możliwości uczestników zajęć. Zajęcia będą zmierzały do wprowadzania radosnego nastroju, podniesieniu sprawności fizycznej, umiejętności współdziałania w grupie. Zajęcia będą obejmować:
- ćwiczenia rytmiczne przy muzyce, rozpoznanie metrum i nauka rytmicznego chodzenia, nawiązanie kontaktu w grupie, koordynacja ruchowa, uporządkowanie sekwencji ruchów, zdolności zapamiętywania kolejności ruchu, sekwencji krótkich motywów tanecznych;
- wyzwolenie fantazji ruchowej, współpraca i współdziałanie, orientacja w przestrzeni;
- poznanie dziedzictwa kulturowego w kontekście wartości narodowych – tańce narodowe, polonez, krakowiak …
- tworzenie układów taneczno – rytmicznych do melodii wybranych przez uczestników;
- zapoznanie z krokami niektórych tańców towarzyskich;
- nauka tańców regionalnych naszego regionu: hajduk, sistany, trojak,…
- ogólne zasady zachowania się w grupie w czasie zajęć.
(Halina Sikora)
Zajęcia plastyczne:Cele:
- rozwijanie potrzeby tworzenia
- pobudzenie twórczej postawy wobec siebie i świata
- rozwijanie wyobraźni pobudzonej pozytywnymi uczuciami
- poznanie kilku obrazów z kanonu historii sztuki
- nauczenie się mówienia o własnej osobie językiem plastycznym
- rozwijanie kreatywności i pomysłowości w tworzeniu samodzielnych prac
Tematy:
- Wizytówka – dlaczego i po co? Czyli przedstawiamy się, cz.1.
- Opowieść o mojej pasji – Czyli przedstawiamy się, cz.2.
- Obrazy wielkich mistrzów – cz.1.
- Plastyka i zabawa – tworzenie gry planszowej, cz.1.
- Plastyka i zabawa – tworzenie gry planszowej, cz.2.
- Świat wokół mnie – plener.
- Obrazy wielkich mistrzów – cz.2.
- Pejzaż wakacyjny jako witraż.
- Mój własny komiks, cz.1.
- Mój własny komiks, cz.2.
- Obrazy wielkich mistrzów – cz.3.
- Wspomnienia spędzonych dni – ostatnia praca.
Techniki: malarstwo, wycinanki, witraż, rysunek
Zajęcia będą dostosowane do każdej grupy wiekowej.
(Sara Szczotka)
Zajęcia teatralne:Formy pracy: zajęcia praktyczne prowadzone metodą warsztatową
Cele ogólne
- zainteresowanie dzieci teatrem i sztuką aktorską,
- kształtowanie wrażliwości estetycznej,
- pobudzenie do twórczego myślenia i działania na płaszczyźnie artystycznej
Cele szczegółowe
- zdobycie wiedzy na temat teatru
- poznanie podstawowych technik aktorskich
- rozwijanie sfery emocjonalnej dziecka - przełamywanie barier, budowanie prawidłowych
relacji z rówieśnikami oraz umiejętność współpracy i współdziałania
- nauka pięknej i poprawnej mowy – sztuka pięknego wysławiania
Plan warsztatów
- Czym jest teatr? Kim jest aktor?
- Zdobywanie wiedzy ogólnej o teatrze i pracy aktorów. Teatr w różnych epokach –
zabawy z historią teatru w tle.
- Teatrzyki małe i duże.
- Zabawy pantomimiczne, teatr cienia, teatr lalek. Wprawki, dramy, miniatury teatralne.
- Wykonanie różnych typów lalek teatralnych.
- Giętki język i ciało.
- Ćwiczenia ruchowe, oddechowe i dykcyjne.
- Trening czyni mistrza.
- Przygotowanie inscenizacji teatralnej.
Poszczególne punkty programu zostaną dostosowane do wieku oraz indywidualnych predyspozycji dzieci. Nadrzędnym celem warsztatów jest wprowadzenie uczestników w niezwykły i barwny świat teatru, odkrywanie własnej osobowości, uwrażliwienie na otaczający świat. Poprzez zabawę mogą oni poszerzać swoją wiedzę oraz kształtować umiejętności sceniczne, nauczyć się posługiwać piękną polszczyzną, skorygować błędy w wymowie. Ponadto zajęcia służą temu, by ich uczestnicy na nowo odkryli radość bycia dzieckiem, by potrafili zawiązywać nowe znajomości, budować dobre relacje z otoczeniem, wspólnie się bawić i współpracować. Poprzez gry i zabawy dzieci poznają magię teatru, uczą się pokonywać stres, odkrywają swoje talenty i rozwijają indywidualne predyspozycje. Odkrywają piękno literatury dziecięcej i tworzą własne opowiadania i scenariusze, które inscenizują – przygotowują scenariusz, dekoracje i kostiumy. Zajęcia w całości mają charakter integralny, ćwiczenia mają w równej mierze oddziaływać na rozwój emocjonalny i społeczny, kształtować wrażliwość artystyczną, otwierać na piękno świata i sztuki, pobudzać do bacznego obserwowania otaczającej rzeczywistości, uczyć nazywania własnych emocji, a w końcu wyrażania siebie i samoakceptacji. Dzięki zastosowaniu wielu metod i form pracy dzieci poprzez zabawę poznają wybrane formy teatralne oraz wspólnie przygotowują spektakl, w którym biorą udział.
(Joanna Worek)