Program edukacyjno-wychowawczy zajęć modelarskich Klub „Śrubka” ZAŁOŻENIA Program przeznaczony jest do realizacji w formie nieobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych. Tematyka zajęć i prac wytwórczych zorientowana jest na modelarstwo lotnicze, pojazdy cywilne i wojskowe, okręty i statki, figury oraz budowle.
CELE EDUKACYJNE Głównym celem edukacyjnym programu jest osiągnięcie, wyższego niż elementarny, poziomu orientacji ogólnotechnicznej. Przez działalność koła zainteresowań będą realizowane w stopniu rozszerzonym następujące zadania : 1. Doprowadzenie uczestników zajęć do poznania i oceniania swoich cech, możliwości i predyspozycji technicznych. 2. Organizowanie wielostronnej aktywności technicznej ucznia. Powinno to w szczególności stwarzać warunki do nabywania następujących umiejętności: 1) planowania, organizowania i oceniania własnej nauki i pracy, 2) skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia, 3) efektywnego współdziałania w zespole, 4) rozwiązywania problemów w twórczy sposób, 5) poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, 6) odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy, 7) rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
TREŚCI ZAJĘĆ Przekazywane treści nauczania są nakierowane na skuteczną realizację zadań technicznych i stanowią rozszerzenie wybranych treści realizowanych szkole na zajęciach z techniki, przyrody, historii na drugim etapie edukacyjnym, a więc umożliwiają również integrację wiedzy. Treści te można ująć w następujące grupy: 1. Teksty i dokumentacje techniczne (pojęcia, symbole, znaki, rysunki); normalizacja w technice. 2. Różnorodne materiały konstrukcyjne, ich cechy i zastosowania. 3. Technologie obróbki skrawaniem i obróbki plastycznej; technologie łączenia różnorodnych materiałów; podstawowe narzędzia, maszyny i przyrządy pomiarowe. 4. Podstawowe zjawiska fizyczne: mechaniczne, elementy aerostatyki i aerodynamiki. 5. Elementy historii techniki w różnych epokach i w różnych krajach.
ZESTAW ZADAŃ 1. Modele samolotów w skali 1:72 i mniejsze do złożenia z gotowego zestawu. 2. Modele pojazdów cywilnych i wojskowych w skali 1:72 i większe. 3. Modele samolotów i helikopterów w skali 1:48 i większe. 4. Modele okrętów i statków motorowych. 5. Modele żaglowców bez względu na skalę. 6. Modele kartonowe figur i budowli o niewielkim stopniu trudności . 7. Proste model szybowca do złożenia z gotowego zestawu elementów (np. ze styropianowym płatem). 8. Dioramy na dowolny temat z wykorzystaniem różnorodnych materiałów i modeli z gotowych zestawów lub wykonanych samodzielnie.
OPIS ZŁOŻONYCH UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA I PROPOZYCJE OCENY W trakcie realizacji zajęć uczestnicy powinni wykazać się następującymi osiągnięciami złożonymi: 1. Odczytywanie dokumentacji technicznej (rysunki, szkice, opisy, instrukcje). 2. Opracowywanie pomysłów technicznych w formie prostej dokumentacji technicznej (z wykorzystaniem eksperymentowania technicznego); dokonywanie podstawowych pomiarów. 3. Bezpieczne posługiwanie się narzędziami, czytanie ze zrozumieniem instrukcji technicznych. 4. Opanowanie podstawowych operacji technologicznych stosowanych przy budowie modeli: cięcie, kształtowanie i łączenie papieru, drewna, tworzyw sztucznych, metali, szlifowanie, polerowanie, wygładzanie powierzchni, pokrywanie powłokami ochronnymi i dekoracyjnymi. 5. Planowanie i wykonywanie zadań technicznych indywidualnie i zespołowo; organizowanie własnej pracy. 6. Racjonalne i oszczędne gospodarowanie materiałami; ocena przydatności i dobór materiałów. 7. Ocenianie swoich umiejętności, nawyków, zainteresowań i zdolności technicznych. Ze względu na to, że zajęcia odbywają się w małej grupie w formie nieobowiązkowej i pozalekcyjnej, osiągnięcia uczestników nie podlegają sformalizowanej ocenie. Zarówno prowadzący zajęcia, jak i uczniowie dokonują nieformalnej oceny stopnia osiągnięcia założonych celów i różnicują tę ocenę, zarówno w stosunku do założonego celu, jak i w obrębie grupy. Taka słowna ocena (wyróżnienie, pochwała, zwrócenie uwagi na niedociągnięcia) formułowana jest prawie na każdym etapie pracy.
|